چاپ این صفحه

درخواست محققان از وزارت بهداشت برای تسریع صدور مجوزهای کارآزمایی بالینی

چهارشنبه, 18 ارديبهشت 1398 00:00 نوشته شده توسط 

 

 

 

 

مدیرعامل شتابدهنده پرسیس ژن با تاکید بر توجه ویژه به شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا در فرایندهای بوروکراسی وزارت بهداشت، گفت: در خواست داریم که وزارت بهدلشت با تسریع در صدور مجوزهای کارآزمایی‌های بالینی زمینه را برای ورود محصولات جدید دارویی به بازار فراهم کند.

به گزارش ایسنا، دکتر فریدون مهبودی، مدیرعامل شتابدهنده پرسیس ژن امروز در مراسم رونمایی از دو داروی دانش‌بنیان، با بیان اینکه از گذشته‌های دور سوال این بود که جایگزین نفت چه چیزی می‌تواند باشد، گفت: پاسخ آن نیروی انسانی بوده، ولی در مقابل پرسیده می‌شد که چرا پایان‌نامه‌های دانشگاهی در کتابخانه‌ها خاک می‌خورند.

وی با اشاره به حمایت معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری از شرکت‌های دانش‌بنیان، اظهار کرد: با راه‌اندازی شتابدهنده‌ها پاسخ به این سوالات داده شد که منابع زمینی جزو درآمدهای ملی محسوب نمی‌شود، بلکه این نیروی انسانی است که ارزش افزوده در پی خواهد داشت.

مهبودی، اضافه کرد: به دلیل عدم زیر ساختهای لازم نیروهای تحصیل کرده راهی خارج می‌شدند.

این محقق حوزه بیوتکنولوژی با بیان اینکه امروزه دنیا به سمت دانشگاه‌های نسل چهارم و فناوری محور حرکت کرده است، ادامه داد: ۶ غول اقتصاد بزرگ دنیا از دانشگاه‌های ام ای تی، استنفورد و هاروارد هستند.

مهبودی، با اشاره به نقش شتابدهنده‌ها در توسعه فناوری یادآور شد: این مراکز در بهره‌گیری از نیروهای انسانی به عنوان ارزش افزوده، صرفه‌جویی ارزی، استقلال تست سلامت و احیای فناوری‌های قدیمی و تولید محصولات با دانش روز دنیا موثر هستند.

این فعال حوزه بیوتکنولوژی، با اشاره به فعالیت‌های شتابدهنده پرسیس ژن، خاطر نشان کرد: این نهاد از سال ۹۵ فعالیت خود را آغاز کرد و فعالیت‌های آن در حوزه‌های تولید محصولات مشتق از پلاسما، سلول‌های بنیادی و گیاهان دارویی متمرکز شده است.

وی با تاکید بر اینکه تلاش ما بر این است که محصولاتی که مشابه داخلی ندارند، تولید شود، افزود: بر این اساس تعداد پروژه‌های اجرا شده در آن از ۸ پروژه به ۱۸ پروژه ارتقا یافته است.

وی در عین حال از چالش‌های ورود محصولات دارویی به بازار یاد کرد و گفت: کشور به آنتی بادی مونوکلونال و نوترکیب نیازمند است و بسیاری از بیماران آن‌ها را از کشورهای حاشیه خلیج فارس و ترکیه به کشور وارد می‌کردند و این در حالی است که اگر راه ورود داروها به بازار تسهیل شود، فارغ‌التحصیلان می توانند در این حوزه‌ها وارد شوند.

مهبودی اخذ مجوزهای کارآزمایی‌های بالینی را از دیگر چالش‌های شرکت‌های فعال در حوزه بیوتکنولوژی ذکر کرد و یادآور شد: ما می‌دانیم که داروها مستقیماً با سلامت مردم سروکار دارند و ما در این زمینه توقع تسامح نداریم، ولی توقع تسهیل داریم.

به گفته وی، اگر سازمان غذا و دارو شرکت‌های نوپای دانش‌بنیان را در اولویت قرار دهد، سریع‌تر داروها وارد بازار خواهد شد.

مهبودی، شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا را بر خلاف شرکت‌های دانش‌بنیان بزرگ، شکننده از نظر مالی توصیف کرد.

مدیرعامل شتابدهنده پرسیس ژن، دور دوم فعالیت‌های پرسیس ژن را تعریف ۱۹ پروژه در سایت گرمدره و ۲۲ پروژه در سایر استان‌ها ذکر کرد و گفت: ما با راه‌اندازی ۵ شعبه در سایر استان‌ها پروژه‌هایی را تعریف کرده‌ایم.

وی اجرای ۶ پروژه در شعبه شیراز، ۵ پروژه در تبریز در حوزه‌های داروهای با منشا طبیعی، ۱۱ پروژه در حوزه واکسن‌های انسانی و دامی را از جمله پروژه‌های این شتابدهنده دانست.

وی خطاب به وزیر بهداشت درخواست کرد که استارتاپ‌ها که از نظر مالی شکننده هستند، در فرایندهای بوروکراسی مورد توجه ویژه قرار گیرند.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران "ایسنا"

 

 

 

 

10803 بازدید