چاپ این صفحه

چرا دانشگاه‌ها تمایلی به بازگشت حضوری دانشجویان ندارند؟

شنبه, 15 آبان 1400 00:00 نوشته شده توسط 

 

 

 

 

در حالی مجوز بازگشایی و آغاز آموزش های حضوری دانشجویان از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی از امروز، ۱۵ آبان ماه داده شده که به نظر می‌رسد مسئولان آموزش عالی و دانشگاه ها به دلایلی از جمله مشکلات بودجه ای، عدم واکسیناسیون صدردصدی دانشجویان و همچنین نداشتن برنامه دقیق عملی برای رعایت پروتکل های بهداشتی در مراکز خوابگاهی و غیره، تمایلی به شروع آموزش های حضوری را ندارند و ترجیح می دهند همچنان دانشجویان از پشت قاب های مجازی، آموزش های خود را دریافت کنند.

به گزارش ایسنا، اواسط مهر ماه سال جاری بود که ستاد ملی مقابله با کرونا با صدور مصوبه ای اجازه بازگشت به آموزش حضوری دانشجویان را از ۱۵ آبان ماه جاری به وزارت علوم و بهداشت ابلاغ کرد. بر این اساس مقرر شد دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی از روز ۱۵ مهرماه و مقطع کارشناسی از امروز شنبه ۱۵ آبان ماه به صورت حضوری در کلاس‌های درس فعالیت داشته باشند.

در این مصوبه تاکید شد که دانشگاه‌ها باید از این تصمیم ستاد ملی کرونا تبعیت کنند و نهایت تلاش خود را برای اجرای آن مبذول دارند.

پس از ابلاغ این مصوبه، دکتر محمد علی زلفی‌گل، وزیر علوم نیز با ارسال نامه‌ای به دانشگاه‌های کشور شرایط حضوری شدن آموزش‌ در نیم‌سال جدید تحصیلی را تبیین و مهر تایید بازگشت به آموزش های حضوری را امضا کرد و به این ترتیب پس از حدود دو سال از گذشت آموزش های مجازی و پیگیری مباحث آموزشی از پشت قاب های الکترونیکی دانشگاه ها،‌ دانشجویان برخی دانشگاه ها از جمله علمی کاربردی و فنی و حرفه ای پا به فضای فیزیکی این مراکز می گذارند تا آموزش های حضوری را در دانشگاه ها ادامه دهند.

در بخشنامه  وزیر علوم به دانشگاه ها عنوان شد؛ در پی مصوبه اخیر ستاد ملی کرونا و ضرورت آغاز و تداوم آموزش‌های حضوری دانشجویان در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور مقتضی است که آموزش‌های حضوری به‌گونه‌ای تدریجی و با توجه به شرایط منطقه موردنظر و میزان واکسیناسیون دانشجویان و شرایط خوابگاهی برقرار شود تشخیص این امر بر عهده شورای مدیریت استانی آموزش عالی است.

همچنین موضوع در جلسات فوق‌العاده شورای مدیریت استانی آموزش عالی مطرح و تصمیمات لازم متناسب با وضعیت مؤسسات آموزش عالی مستقر در استان اتخاذ شود. تصمیمات شورا نیز با امضای رئیس شورا به مؤسسات ابلاغ شود و مؤسسات ملزم به اجرای آن‌ها هستند.

در بخش پایانی نامه وزیر علوم امده است: مسئولیت نظارت و پیگیری برنامه برگزاری آموزش‌های حضوری در سطح وزارت بر عهده معاون آموزشی است.

در این رابطه دکتر محمد علی زلفی گل طی گفت و گویی با ایسنا به آخرین تصمیمات وزارت علوم برای بازگشایی دانشگاه ها از امروز ۱۵ آبان اشاره و اظهار کرد: ما اختیار بازگشایی مراکز آموزش عالی و آغاز آموزش حضوری دانشجویان را به دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی دادیم تا این مراکز بر اساس امکاناتی که دارند برای حضور دانشجویان اولویت بندی کنند و مشخص شود کدام گروه‌ها می‌توانند در دانشگاه‌ها حضور فیزیکی داشته باشند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: نگاه و سیاست وزارت علوم در مورد بازگشایی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی این است که به مرور دانشجویان در این مراکز حضور فیزیکی داشته باشند.

وزیر علوم تاکید کرد: در حال حاضر ستاد ملی مقابله با کرونا اجازه بازگشایی دانشگاه‌ها و آغاز آموزش حضوری دانشجویان را صادر کرده است اما همانطور که عنوان شده دانشگاه‌ها بر اساس شرایط و امکانات خود، حضور دانشجویان را اولویت بندی می‌کنند.

وی افزود: البته امکان حضور برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی که فعالیت های آزمایشگاهی و عملی داشتند در دانشگاه ها وجود داشت، اما بحث آموزش حضوری ما درمورد دانشجویان سال اول کارشناسی ارشد و مقاطع کارشناسی است که برای حضور آنها دانشگاه‌ها برنامه ریزی خواهد شد.

دکتر زلفی گل اظهار کرد: بحث سلامت دانشجویان در اولویت وزارت علوم و دانشگاه‌ها قرار دارد اما دانشگاهی که بدون دانشجو باشد مانند کالبد بدون روح است و ما تلاش خود را می‌کنیم هر چه سریعتر دانشجویان به دانشگاه‌ها برگردند و آموزش حضوری را تجربه کنند.

وزیر علوم همچنین خاطرنشان کرد: مهر ماه سال جاری تاکید کردیم معاونان آموزشی دانشگاه‌ها برنامه‌ریزی مستقلی برای حضوری دانشجویان دوره‌های مختلف داشته باشند. اما تاکید کردیم دانشجویان دوره کارشناسی ارشد به آن دلیل که تعداد واحدهای کمتری نسبت به دانشجویان کارشناسی دارند، تعداد کلاس‌های بیشتری را برگزار کنند و کمبود فشرده‌شدن جبران شوند.

وی در ادامه با بیان این که آموزش دانشجویان دوره کارشناسی از ابتدای مهرماه به صورت "مجازی" آغاز شد، گفت: دانشجویان تحصیلات تکمیلی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری که فعالیت‌های آموزشی و تئوری داشتند نیز آموزش‌های خود را به صورت مجازی دنبال کردند. ضمن اینکه امسال نیز امکانات رفاهی و خوابگاهی به دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری که فعالیت های آزمایشگاهی و کارگاهی دارند تعلق گرفت و دلیل تخصیص امکانات به این دانشجویان نیز این بود که این دانشجویان به صورت حضوری در دانشگاه‌ها پروژه‌های تحقیقاتی را دنبال می‌کنند و فعالیت‌ها و پروژه‌های تحقیقاتی آنها به تصویب گروه و دانشکده رسیده است.

زلفی گل خاطرنشان کرد: در حال حاضر فرایند واکسیناسیون اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه‌ها به اتمام رسیده است و ما واکسیناسیون دانشجویان را با سرعت بیشتری انجام می‌دهیم. به این ترتیب دانشجویانی که هر دو نوبت واکسن را دریافت کرده‌اند می توانند در محیط دانشگاه‌ها حضور پیدا کنند.

دکتر محمد رضا آهنچیان نیز در خصوص دانشگاه هایی که آموزش خود را از ابتدای این هفته آغاز می کنند گفت: در طول ۲۰ ماه از شیوع کرونا ویروس، آموزش به معنای مجازی به صورت صد درصدی در دانشگاه‌ها پیاده شد.

وی تصریح کرد: بر اساس سیاست وزارت علوم بنا است برخی از زیر نظام‌های آموزشی نظیر دانشگاه جامع علمی کاربردی و سپس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای که دانشجویان غیر بومی کمتری دارند، می‌توانند از امروز ۱۵ آبان ماه به صورت صددرصد آموزش حضوری داشته باشند که دانشگاه علمی کاربردی این برنامه را اعلام و دانشگاه فنی و حرفه‌ای نیز به زودی اطلاع‌رسانی کردند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزشی وزارت علوم همچنین تاکید کرد: تمامی دانشگاه‌های دولتی و زیرنظام‌های وابسته به آن نظیر پیام نور و موسسات غیرانتفاعی و دانشگاه‌های مرتبط با وزارت علوم پروتکل‌های خود را در خصوص عملیاتی کردن آموزش حضوری دارند.

آهنچیان خاطر نشان کرد: اگر امکان اسکان خوابگاهی برای دانشجویان در این دانشگاه‌ها جهت پذیرایی از دانشجویان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی وجود داشته باشد، دانشجویان به شکل تدریجی و به عبارتی در مراحل زمانی مختلف در دانشگاه‌ها حضور پیدا خواهند کرد، اما اولویت آموزش دانشجویان با دروس عملی یعنی آزمایشگاهی، کارگاه،‌ مزرعه، آتلیه و غیره است.

وی اضافه کرد: اگر دانشگاهی امکانش را داشته باشد و از تعداد دانشجویان بومی بیشتری برخوردار باشد، می‌تواند در دروس نظری هم دانشجویان را به صورت صد درصدی به دانشگاه فرابخواند، منتها با توجه به مراعات پروتکل‌های بهداشتی و لزوم حفظ فاصله گذاری‌های دو متر مربع در کلاس‌های درسی و فضاهای عمومی و ضریب نفوذ در محل‌های عمومی نظیر اجتماعات. دانشجویی ممکن است این ویروس را داشته باشد و لذا دانشگاه‌ها با ملاحظه و حفظ اولویت سلامتی دانشجویان آموزش حضوری را آغاز خواهند کرد.

به گزارش ایسنا، اگر چه بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا ویروس اجازه بازگشت به آموزش های حضوری دانشجویان به دانشگاه ها داده شد اما همچنان پس از گذشت حدود یک ماه از ابلاغ این مصوبه اظهارنظرهای ضد و نقیضی در خصوص بازگشت به آموزش های حضوری از سوی مسئولان آموزش عالی همچنین روسای دانشگاه ها به گوش می رسد و بسیاری از این مراکز به دلیل مشکلات بودجه برای تامین هزینه های رفاهی دانشجویان اعم از تغذیه، خوابگاه ها، عدم واکسیناسیون صد در صدی دانشجویان و همچنین عدم اطمینان از اجرای دقیق پروتکل های بهداشتی در خوابگاه ها،‌ کلاس ها و محیط دانشگاه ها زیر بار بازگشت به آموزش های حضوری نمی روند و ترجیح می دهند در شرایط فعلی که زمزمه های شروع پیک ششم کرونا نیز به گوش می رسد، همچنان فعالیت ها و امور خود را به شیوه غیرحضوری ادامه دهند.

از طرف دیگر نیز سازمان امور دانشجویان به عنوان اصلی ترین و مهم ترین سازمان ارائه دهنده خدمات رفاهی به دانشجویان، علی رغم اعلام قبلی مبنی بر "تشکیل ستاد اجرایی بازگشایی دانشگاه ها" که قرار بود تا تمام پیش بینی های لازم برای ارائه خدمات بهینه به دانشجویان را بررسی کرده  و  کمیته های تخصصی در زمینه تغذیه، خوابگاه، مشاوره و روان شناسی، ورزش و تربیت بدنی تصمیم گیری  و با اخذ نظرات معاونت های دانشجویی دانشگاهها، یک سیاست واحد را تدوین و به دانشگاهها اعلام کنند، تا به امروز شنبه ۱۵ آبان ماه جاری که بازگشت حضوری دانشجویان به دانشگاه ها کلید می خورد، هنوز هیچ اقدام جدی، برنامه عملی و مشخصی را در این راستا اتخاذ و ابلاغ نکرده است. به نظر می رسد سیاست دانشگاه ها و وزارت علوم در رابطه با آغاز آموزش های حضوری دانشجویان در هاله ای از ابهام قرار دارد و دانشگاه ها در برابر آغاز آموزش های حضوری دانشجویان سیاست"با دست پس زدن و با پا پیش کشیدن" را در پیش گرفته‌اند.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران"ایسنا"

 

 

 

 

5783 بازدید