اخبار مهم روز

معرفی رشته ارشد پرستاری نظامی

 

نام و تعریف رشته و مقطع مربوطه  : کارشناسی ارشد ناپیوسته پرستاری نظامی

Military Nursing  M.Sc 

1 تعریف رشته :

کارشناسی ناپیوسته پرستاری نظامی به دوره ای اطلاق می شود که دانشجویان در مقطع بالاتر از کارشناسی واحدهای مربوطه را بگذرانند و بتوانند توانمندی لازم را جهت ارائه خدمات مراقبتی لازم برای مصدومین و بیماران در شرایط بحران حواث غیر مترقبه و جنگ به دست آورند .

 

2 تاریخچه رشته :

اگر چه قدمت پرستاری نظامی به شرکت فلورانس نایتینگل در جنگ کریمه ( 1853 م ) و نقش مهم او در رسیدگی و مراقبت از مجروحین و سربازان جنگی مربوط می شود . لیکن امروزه در بسیاری از کشورها از جمله آمریکا ، انگلستان ، هند و ... به تربیت پرستاران توانمند جهت ارائه خدمات مراقبتی در حوادث غیر مترقبه و جنگ اقدام می شود .

در ایران چنین رشته ای وجود نداشته است .

 

3 ارزشهای لحاظ شده : ( Values )

با توجه به تهدیدات روز افزون و نیز لزوم دفاع از کیان جمهوری اسلامی و یاری رساندن به نیروهای نظامی ضروری است تا به فراگیری اصولی علوم و اشنایی با تکنولوژی و تجهیزات پیشرفته و به روز به تربیت نیروهای متبحر پرداخته شود تا فراگیران با دو سلاح علم و ایمان به هنگام بروز حوادث و بلایاهای احتمالی بتوانند ارائه خدمت نمایند .

 

4 رسالت رشته : ( Mission )

پرستاران نخستین و آشناترین افراد و نیروهای امداد رسان به مجروحین در جنگها و بحران ها بوده و هستند . لذا با توجه به افزایش روز افزون حوادث غیر مترقبه در دنیای امروز ، مخصوصا در کشور ما ایران و آسیبهای فراوان انسانی ، و مصدومیتهای ناشی از آن و همچنین وجود خلاء مدیریتی علمی و مطلوب در امر امداد رسانی ، انتقال و ارائه خدمات مراقبتی به مصدومین ، راه اندازی این رشته و تربیت دانشجو مهم و ضروری به نظر می رسد . همچنین آموزش نیروی انسانی کارآمد و ماهر در بحرانها برای ارائه خدمات بهتر در امداد رسانی و مراقبتی از مصدومین مهمترین رسالت دانش آموختگان این رشته است .

 

5 چشم انداز رشته : ( Vision )

با توجه به حادثه خیز بودن کشور ما و نیاز به نیروهای امداد رسان و متبحر در امر مراقبت از مصدومین در حوادث وجود چنین رشته ای و دانش آموختگان آن مورد نیاز می باشد .

در ضمن علاوه بر جذب نیروها ی کارآمد علمی و متبحر در داخل کشور ، بستر مناسبی جهت جذب و جلب دانشجو از کشورهای منطقه خاوهد بود .

 

6 - نقش دانش آموختگان : ( Role Definition )

دارای نقشهای مراقبتی ، آموزشی و پژوهشی خواهند بود .

 

7 وظایف حرفه ای دانش آموختگان :  ( Task – Analysis )

 

الف ) نقش مراقبتی :

-        ارائه مراقبتهای پرستاری در بخشهای اورژانس ، ویژه و جراحی مراکز درمانی در شرایط عادی

-        ارئه مراقبتهای پرستاری در بخشهای درمانی بیمارستانهای صحرایی

-        ارائه مراقبتهای پرستاری در بخشهای اورژانس بیمارستانهای شهری در شرایط بحران

-        ارائه مراقبتهای پرستاری در مراکز درمانی و پست امداد در ماموریت های اورژانسی

ب ) نقش آموزشی :

-        کمک در طراحی و برنامه ریزی دوره های اموزشی مدرن و اجرای آن برای پرسنل نظامی و غیر نظامی

-        کمک در اجرای برنامه های آموزشی ضمن خدمت ( خود امدادی و دیگر امدادی ) برای پرسنل نظامی و غیر نظامی

 

 

ج ) نقش پژوهشی :

-         انجام پژوهشهای مرتبط در حوزه سلامت

-         همکاری در انجام پژوهشهای مرتبط در راستای ماموریت های سازمانی

 

8 اهداف کلی : ( Aims )

تربیت افرادی لایق ، متعهد و متبحر می باشد بطوری که بتواند بر علوم پرستاری و فنون علمی موجود احاطه یافته و ضمن اشنایی با روشهای پیشرفته تحقیقی در علوم وابسته و بدست آوردن کارایی و لیاقت و مهارت علمی لازم ، بتواند در بحرانهای طبیعی و غیر طبیعی خدمات مطلوب را ارائه نمایند .

 

9 - استراتژی های کلی اموزشی :

برنامه آموزشی رشته کارشناشی ارشد پرستاری نظامی بر اساس آخرین شواهد موجود در آموزش علوم پزشکی و بر پایه راهبردهای اجرائی اموزش با محوریت موارد ذیل می باشد .

الف ) ارائه درس به صورت دانشجو محوری

ب ) ارائه درس به صورت روش حل مسئله

ج ) ارائه درس به صورت بحث گروهی

د ) ارائه درس به صورت سمینار

 

جهت خرید اینترنتی پکیج آموزشی ارشد پرستاری نظامی کلیک نمایید.

 

  کلید واژه ها: منابع آزمون ارشد پرستاری نظامی، جزوات ارشد پرستاری نظامی، دانلود سوالات ارشد پرستاری نظامی، منابع آزمون ارشد پرستاری نظامی، دانلود جزوه داخلی جراحی، دانلود جزوه روان پرستاری ارشد پرستایر نظامی، دانلود جزوه بهداشت جامعه ارشد پرستاری نظامی، دانلود جزوه بهداشت مادر و کودک ارشد پرستاری نظامی، دانلود رایگان جزوات ارشد پرستاری نظامی، آزمون کنکور ارشد پرستاری نظامی، منابع ارشد پزشکی ، آزمون ارشد وزارت بهداشت، آزمون کنکور ارشد پرستاری نظامی، مشاوره ارشد پرستاری نظامی،مشاوره تخصصی ارشد پرستاری نظامی