اخبار مهم روز

وزیر علوم حمایت بیشتر دولت از فعالیت زنان در دانشگاه‌ها را خواستار شد

چهارشنبه, 28 آبان 1399 00:00 نوشته شده توسط 

 

 

 

وزیر علوم با تاکید بر اینکه باید حمایت‌های بیشتر و گسترده‌تری از فعالیت و حضور زنان در محیط های دانشگاهی و علمی صورت بگیرد، گفت: اگرچه اقداماتی در این زمینه از سوی دولت و همچنین وزارت علوم صورت گرفته، اما با توجه به اینکه در آستانه تدوین لایحه بودجه قرار داریم، بهتر است این حمایت‌ها جدی‌تر و قانونی‌تر شود.

به گزارش ایسنا، دکتر منصور غلامی امروز در جلسه امضای تفاهم نامه میان وزارت علوم و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری که به صورت مجازی برگزار شد، با تاکید بر اینکه جمعیت قابل توجهی از دانشگاه‌های ما را خانم‌ها تشکیل می‌دهند، گفت: حدود ۵۰ درصد جمعیت دانشجویی ما را زنان و ۳۰ درصد از اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها را زنان تشکیل می‌دهند. ضمن اینکه بین ۵۰ تا ۶۰ درصد کارمندان مجموعه‌های وزارت علوم نیز خانم‌ها هستند. بنابراین ما جامعه بزرگی از زنان را در وزارت علوم داریم.

وی در ادامه تصریح کرد: هدف بسیار مهم ما حضور پررنگ دانشجویان دختر در دانشگاه‌ها است و حضور این افراد در دانشگاه‌ها به خصوص در مقطع کارشناسی به منظور تحقق اهداف آینده بسیار مهم است و توجه به بحث خانواده در این دوره می‌تواند بسیاری از نگرانی‌ها را کاهش دهد. در واقع در مباحث مختلفی که همکاران من در وزارت علوم پیش می‌برند، در جاهایی از برنامه‌ها اعم از آموزش، پژوهش و هم اندیشی نیازمند حمایت‌های بعدی دارد که قاعدتا این امر باید جزو برنامه‌های دولت باشد. اگرچه این امر در برنامه‌ها وجود دارد، اما اگر هم‌اندیشی‌ها و پژوهش‌ها نیز لحاظ شود، به نظر می‌رسد پیشنهادهای بهتر، قویتر و گسترده‌تری به خصوص در آستانه تدوین برنامه هفتم که قرار داریم، داشته باشیم تا به صورت یک برنامه مصوب قانونی در پیش روی مجریان کشور طی 6 سال آینده قرار بگیرد و بتواند در رسیدن به اهداف کمک‌کننده باشد.

وزیر علوم با بیان این که پیشنهاد من این است که معاونت امور زنان و خانواده و سایر مسئولان در حوزه زنان و خانواده حمایت‌های جدی‌تری را داشته باشند، تاکید کرد: خوشبختانه محیط های دانشجویی نیز انگیزه بیشتری را برای مشارکت دانشجویان دختر در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی ایجاد می‌کنند؛ هدایت به سمت توانمندسازی امور مربوط به دختران در این زمینه ممکن است کمک کننده باشد تا جمعیت بیشتری در مقایسه با قبل در این زمینه همکاری کنند.

غلامی همچنین خاطرنشان کرد: باید در حوزه‌های مختلف توانمندسازی اعم از فناوری، مشاغل مبتنی بر دانش و مباحث دیگر نظیر استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان و موضوعات مرتبط با تحصیلات دانشگاهی دختران نیز برنامه‌های خود را بیش از پیش گسترش دهیم و حضور آنها در این محیط ها را پررنگ کنیم. مثلا اگرچه در حوزه دانش‌بنیان‌ها تعداد شرکت‌هایی که توسط خانم‌ها ایجاد شده است، از نظر جمعیتی بهتر است، اما باید حمایت‌هایی نیز صورت بگیرد.

 

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران

 

 

 

 

7062 بازدید