اخبار مهم روز

لزوم کاربردی شدن پژوهش ها

شنبه, 25 بهمن 1399 00:00 نوشته شده توسط 

  معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در ششمین همایش بین‌المللی روان‌شناسی گفت: حضور رشته روانشناسی در بحث صنایع خلاق یکی از مواردی است که اکنون مورد توجه قرار دارد و باید همه رشته های علوم انسانی و بخصوص روانشناسی در حوزه فناوری و مراکز رشد حضور جدی داشته باشند.

به گزارش ایسنا، دکتر غلامحسین رحیمی؛ معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در ششمین همایش بین‌المللی روان‌شناسی مدرسه که روز گذشته (شنبه ۱۵ بهمن‌ماه) به میزبانی دانشگاه الزهرا بصورت حضوری و مجازی برگزار شد، در رابطه با ارتباط بین حوزه روانشناسی و پژوهش، گفت: در بخش پژوهش از رشته روانشناسی چند انتظار وجود دارد که یکی از آن‌ها بحث تربیتی پژوهشگر است بدین معنا که پژوهشگر به لحاظ اخلاقی و تربیتی از اصول استاندارد و شایسته پیروی کند تا در آینده نیز بتواند در توسعه علمی به درستی کوشا باشد.

وی افزود: مورد دیگر بحث تحقیقی پژوهش است. ما در حوزه روانشناسی تحقیق می‌کنیم که آیا این پژوهش در بسترهای مختلف قابل ارائه است یا خیر. سطح تحقیقاتی در روان شناسی به گونه‌ایست که نتایج آن قابل عرضه برای صاحب نظرانی است که در این حوزه فعالیت می‌کنند.

رحیمی در رابطه با ارتباط بین حوزه روانشناسی و پژوهش ادامه داد: موضوع دیگر در این زمینه، بحث کاربردی پژوهش است. اینکه تحقیقات چه تاثیراتی در محیط بیرونی دارند و فهم اینکه مثلا چه ارتباطی بین نمره سال اخر دبیرستان با رتبه کنکور دانش‌آموزان وجود دارد، با فهم این موارد و کاربردهای پژوهش می‌توان به ارائه راهکارهای اصولی برای بهبود مسائل پرداخت.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در ادامه با اشاره به برخی از دغدغه‌های حوزه علوم انسانی اظهار کرد: در حوزه علوم انسانی این دغدغه وجود دارد که چگونه فناوری در این حوزه می‌تواند ظهور کند. البته باید گفت که فناوری در این حوزه ورود دارد و یکی از مواردی که باید در حوزه روانشناسی مورد بررسی قرار گیرد، اثر فناوری و تکنولوژی بر ذهن و روان افراد است.

وی با بیان اینکه روان شناسی شالوده بسیاری از رشته ها است، گفت: حضور رشته روانشناسی در بحث صنایع خلاق یکی از مواردی است که اکنون مورد توجه قرار دارد. این مبحث ترکیبی از رشته هنر و علوم انسانی است زیرا باید همه رشته های علوم انسانی و بخصوص روانشناسی در حوزه فناوری و مراکز رشد حضور جدی داشته باشند.

بنابراعلام روابط عمومی دانشگاه الزهرا، رحیمی در پایان تاکید کرد: ما باید رشته‌ها را در بخش پژوهش به سمت کاربردی شدن سوق دهیم و در بخش فناوری نیز باید رشته روانشناسی پا به پای رشته های دیگر حرکت کند.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران

 

 

 

6468 بازدید آخرین بار تغییر یافته یکشنبه, 26 بهمن 1399 19:04