اخبار مهم روز

تعدیل حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه های علوم پزشکی در تقابل با نخبه پروری و حفظ نخبگان است

دوشنبه, 10 خرداد 1400 00:00 نوشته شده توسط 

 

 

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خبر تعدیل حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه های علوم پزشکی را در تقابل با تخبه پروری و حفظ نخبگان دانست و آن را آسیبی برای نظام آموزش عالی عنوان کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا زالی در پانزدهمین جشنواره آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که در تالار امام خمینی (ره) برگزار شد، نقشه اصلی راه دانشگاه های کشور را بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی دانست و گفت: دانایی محوری، توجه به جوانان، نخبه گزینی و توجه ویژه به مراکز تحقیقاتی و شرکت های دانش بنیان ابزارهایی هستند که استفاده از آن ها تحقق اهداف این بیانیه را ممکن می سازد.

وی با اشاره به التفات ویژه مقام معظم رهبری به نقش استراتژیک دانشگاه ها، بر ضرورت شناسایی نقاط قوت و خلاء ها و جبران آسیب های موجود در دانشگاه ها تاکید کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی "قطعه قطعه شدن" آموزش در سطح جهان را یکی از آسیب های عرصه آموزش برشمرد و افزود: در دانشگاه های علوم پزشکی نگاه صرف و انتزاعی به برنامه های آموزشی و غفلت از آموزش عمومی سلامت و غفلت از تامین نیازهای ضروری سلامت می تواند از آسیب های قطعه قطعه شدن آموزش باشد.

دکتر زالی همچنین عدم تطبیق آموزش های ارایه شده به فارغ التحصیلان با نیازهای حوزه سلامت را از دیگر چالش های آموزش دانست و گفت: ۸۰ تا ۸۵ درصد آموزش های حوزه سلامت معطوف بر بالین و حوزه بستری است و کمتر به آموزش های مورد نیاز در حوزه درمان های سرپایی توجه می شود.

وی در ادامه بر ضرورت گسترش برنامه های بین رشته ای از جمله علوم ترجمانی تاکید کرد و ادامه داد: باید برای تعمیق و بسط علوم ترجمانی و بین رشته ای راهکار های مناسبی داشته باشیم.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر زالی همچنین عدم استفاده کافی از ظرفیت های موجود برای ادغام آموزش، پژوهش و خدمات را از دیگر چالش های حوزه آموزش عنوان کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر ضرورت حرکت دانشگاه های کشور به سوی مرجعیت علمی، گفت: این حرکت به سمت این هدف کاری بزرگ و شجاعانه است اما با توجه به استعدادهای اعضای هیئت علمی، با به فعلیت در آوردن همه ظرفیت های موجود این هدف قابل تحقق است.

وی با بیان اینکه برنامه های آموزشی باید مبتنی بر تربیت دانش آموختگان چندوجهی باشد، تربیت فارغ التحصیلان تک ساحتی را یکی از چالش های حوزه آموزش نام برد و گفت: کرونا تکانه های سنگینی به حوزه آموزش وارد کرد به طوری که ۱.۶ میلیارد فراگیر در سطح جهان دستخوش مشکلات فراوانی شدند، در کشور ما نیز تکانه سنگینی به حوزه آموزش وارد شد اما آموزش کشور به سرعت به سمت تطبیق با وضعیت موجود حرکت کرد و دستاوردهای خوبی داشت.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یادآور شد: تا پیش از کرونا میانگین رشد آموزش مجازی در جهان  ۱۵.۴ درصد بود و پیش بینی می شد ایالات متحده آمریکا نیز تا سال ۲۰۲۰ بتواند به ۸۰ درصد برنامه های از پیش تعیین شده در حوزه آموزش مجازی برسد.

وی با بیان اینکه کرونا روند آموزش مجازی را در جهان تسریع کرد، ادامه داد: در کشور ما نیز اگرچه کرونا فرصت تلخی بود اما ما توانستیم مسیر آموزش مجازی را به سرعت بپییماییم.

دکتر زالی ادامه داد: در مسیر حرکت دانشگاه ها به سمت آموزش مجازی باید مراقبت کنیم که دچار شکاف دیجیتال نشویم و همچنین به ابزارهای نوین آموزشی توجه ویژه ای معطوف شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره ابزارهای نوین آموزشی توضیح داد: بازی های کامپیوتری برای آموزش آموزشی یکی از شش راهبرد آموزش محسوب می شود.

وی طراحی مناسب آموزش و مهندسی یادگیری را از مهمترین استراتژی ها در حوزه آموزش عنوان کرد و افزود: خوشبختانه در این حوزه در کشور کارهای خوبی انجام شده است. آموزش مجازی همزمان و غیر همزمان، کلاس های وارونه و مواردی از این قبیل از ابزارهای نوینی محسوب می شود که برای اثربخشی آموزش باید به آن ها مسلح شویم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین بر ضرورت توانمندسازی اعضای هیئت علمی برای بهره گیری از فناوری های نوین آموزشی و فضای دیجیتال تاکید کرد و گفت: جذب اعضای هیئت علمی از بین فارغ التحصیلان و تسریع روند جذب نخبگان در جایگاه عضو هیئت علمی از سیاست های اصلی دانشگاه است.

وی افزود: ستون مایه اصلی رشد دانشگاه اعضای هیئت علمی هستند و بررسی ها نشان می دهد در بسیاری از دانشگاه های معتبر دنیا تا ۴۵ درصد میزان بودجه برای تمشیت نیروی انسانی و اعضای هیئت علمی هزینه می شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر ضرورت توجه بیشتر به امور رفاهی و همچنین انگیزشی اعضای هیئت علمی برای کسب رضایت آنان گفت: باید آسیب شناسی شود که چرا گاهی برای پرکردن کرسی های دانشگاهی انگیزه کافی وجود ندارد.

 

منبع: "خبرگزاری دانشجویان ایران"

 

 

 

5430 بازدید