اخبار مهم روز

ارتباط با دانشجو مهم‌ترین اصل سیاستگذاری‌های فرهنگی باشد

دوشنبه, 12 شهریور 1397 00:00 نوشته شده توسط 

 

 

 

مدیر کل دفتر سیاستگذاری فرهنگی وزارت علوم با تاکید براینکه ارتباط با دانشججویان باید مهم ترین اصل سیاستگذاری های فرهنگی در دانشگاه ها باشد، گفت: در حال حاضر آنچه مبنای عمل فرهنگی و به ویژه سیاستگذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی است تجارب جست و گریخته و به ویژه نگرش‌های کلیشه‌ای است که ما نسبت به دانشجو داریم.

به گزارش ایسنا، دکتر پارساپور مدیر کل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در نشست معاونین فرهنگی و دانشجویی وزارت علوم، گفت: حوزه فرهنگی و اجتماعی به مثابه عرصه عمومی دانشگاه است، اولین مواجهه و تعامل میان دانشجویان با اساتید و کارکنان در این میدان شکل می‌گیرد،همانگونه که مقام معظم رهبری بارها فرموده‌اند، فرهنگ همانند اکسیژنی است که امکان زیست جمعی ما را فراهم می‌کند.

وی در ادامه تصریح کرد: بدین معنا فرهنگ و فعالیت‌های فرهنگی دیگر امری ثانوی، عارضی، مناسبتی، کلیشه‌ای و فوق برنامه نیست بلکه همچون خونی است که در جای پیکره دانشگاه جاری است و امکان زیست دانشگاهی را میسر می‌کند؛ در عین حال حوزه عمومی حوزه متکی به گفتگو، استدلال و اغنا است و در آن تحمیل و تحکیم کمتر از اثرگذار است.

 

مدیر کل دفتر سیاستگذاری فرهنگی وزارت علوم افزود: مخاطبان فعالیت‌های فرهنگی عمدتاً دانشجویان هستند، ارتباط گرفتن و نزدیک شدن به جهان ذهنی و آمال دانشجویان مهمترین گام در هر گونه فعالیت فرهنگی و اجتماعی است.

پارساپور تصریح کرد: ما اساساً داده‌ها و تحلیل‌های قاعده‌مندی که بیان کند در ذهن و قلب دانشجویان می‌گذرد چه آمال و چه روزهایی دارند و نگرششان به زندگی و حیات علمی چیست نداریم، آنچه مبنای عمل فرهنگی و به ویژه سیاستگذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی است تجارب جست و گریخته و به ویژه نگرش‌های کلیشه‌ای است که ما نسبت به دانشجو داریم.

مدیر کل دفتر سیاستگذاری فرهنگی وزارت علوم گفت: لازم است همه ما به ویژه معاونت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های کشور بخشی از توان و سرمایه‌ علمی و پژوهشی خود را به سوی حوزه فرهنگی دانشگاه به ویژه شناخت جامعه دانشجویی سوق دهیم ما در این زمینه با فقر شدید داده‌های معتبر و قابل انکار روبرو هستیم.

پارساپور ادامه داد: دفتر سیاستگذاری به عنوان حلقه فکری واسط میان حوزه سیاستگذار و عرصه عینی فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها می‌تواند نقش اساسی در پر کردن شکاف میان حوزه نظر و عمل یعنی حوزه سیاستگذاران فرهنگی و عرصه واقعیت‌های اجتماعی و فرهنگی دانشگاه‌های ایفا می‌کند.

وی گفت: تاکید داریم که لزوما مشارکت‌های معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های کشور در ارائه تحلیل‌ها و پیشنهادهای کارشناسانه در حوزه فرهنگی به وزارت علوم است، متاسفانه ما از این نظر کمتر در معرض دیدگاه‌ها، رویکردها و تحلیل‌های مکتوب علمی و کارشناسانه دانشگاه‌ها قرار داریم.

مدیر کل دفتر سیاستگذاری یادآوری کرد: بزرگترین هنر ما در عرصه کار فرهنگی این است که نگاه یکسان را نسبت به خود و به دیگران داشته باشیم تا بتوانیم خود را با جهان طبیعت وفق دهیم.

در ادامه نشست رضا محبوبی مشاور وزیر کشور  گفت: تاکنون ۶ جلسه در خصوص بررسی آسیب‌های اجتماعی کشور در محضر رهبر معظم انقلاب برگزار شده و قرار است آبان‌ماه سال جاری جلسه هفتم برگزار شود.

وی افزود: وزارت کشور می‌کوشد از ظرفیت فرهنگی - اجتماعی دانشگاه‌ها برای بهبود شرایط کشور استفاده کند.

وی با اشاره به آمارهایی که در گزارشات اخیر بررسی آسیب‌های اجتماعی در محضر رهبر معظم انقلاب ارائه شده است، تصریح کرد: در این گزارش به صراحت آمده است که ۱۱ میلیون حاشیه‌نشین در کشور وجود دارد و ۳ میلیون معتاد و ۳ میلیون زن سرپرست خانوار داریم، ضمن اینکه ۸۰۰ هزار پرونده قضایی ناشی از خشونت و ۶۰۰ هزار ورودی زندان‌ها که ۲۰۰ هزار نفر از آنها در آنجا می‌مانند، بخشی از آسیب‌های اجتماعی است که کشور را در شرایطی خاص قرار داده است.

محبوبی تصریح کرد:‌ وضعیت اجتماعی کشور در شرایط فعلی رضایت‌بخش نیست، حتی در وضعیت هشدار و بحرانی قرار داریم، ضمن اینکه این وضعیت محصول این دولت و آن دولت نبوده، بلکه محصول هفتاد سال نظام برنامه‌ریزی است.

مشاور وزیر کشور افزود:‌ وقتی رهبر معظم انقلاب به صورت مستمر جلسات بررسی آسیب‌های اجتماعی را پیگیری می‌کنند و هر شش ماه برای آن وقت می‌گذارند، برای همه مسئولین کافی است که بدانیم که وضعیت اجتماعی کشور در حالت هشدار قرار دارد.

وی تأکید کرد: باید پتانسیلی که می‌تواند منجر به ایجاد ثبات اجتماعی در کشور شود را پیدا کنیم تا بتوانیم از شرایط بحرانی عبور کنیم.

محبوبی با اشاره به اینکه دشمن جنگ روانی شدیدی را علیه جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرده، افزود: سرمایه اجتماعی کشور آن هم در بعد کلان در حال از بین رفتن است که بیشترین افت این سرمایه اجتماعی در سطح کلان است ولی در سطح میانی با اندکی بهبود مواجه هستیم.

معاون مرکز امور اجتماعی وزارت کشور افزود: اخیرا ارزیابی سه ماهه در خصوص سرمایه اجتماعی کشور انجام شده و قرار است در دو ماه آینده تدوین شود.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران"ایسنا"

 

 

 

11471 بازدید